Valet och kvalet.. idot!

Asså förlåt, men jag fick ju världens chock just nyss. Sophia nämnde igår något om Kissies blogg, vilken jag inte läser. Läser i och för sig knappt några bloggar så var väl ingen stor chock där. Men tänkte att jag skulle in och kika bara "för att" nu, och jag kom precis på svaret varför jag inte läser så många bloggar.. dom är ju helt sjuka!!? Förlåt, men när man är i sådan självförnekelse så är det sorgligt. Jag har inget emot att Kissie är moderat.. men att säga att allt är mycket bättre för landet genom att ha moderaterna vid makten är ju bara löjligt. Nu ska jag säga emot mig själv, men jag kan inte mycket om politik, men jag har ändå ett litet hum om att någonstans ska det ju vara rättvist för alla, eller har jag missat något? Så genom att låta dom rika behålla sina pengar (ska klart inte ge bort dom, dom har ju tjänat dom helt själv, asbolut) men sen tycka att dom som inte riktigt har det lika bra ska få jobba arslet av sig och betala för en massa skit som faktiskt går att få gratis.. typ skolmat, genom att bara betala lite extra skatt. Sen kan jag mycket väl tro att det finns nötter som inte vill jobba utan lever på bidrag för att dom inte ids. Men ärligt, det är inte bara dom rika som betalar för det, så långt måste dom väl ändå förstå? Att alla betalar en viss del till vad som blir bidrag. Jag vill bara säga såhär, om dom rika klagar på att dom måste betala så hemskt mycket från alla sina tusen eller miljoner dom äger.. hur tror ni då att dom som inte har lika mycket pengar måste betala flera tusen utan att ens ha två? Sen vill jag ju också påpeka att lilla Kissie, du är fortfarande ett barn, tjänar säkert som en sork nu med hennes blogg, men var kom pengarna ifrån innan det? Knappast några guldbyxor! Det var lilla mamma och pappa som betalade, så bara för att hon fick allt ska tydligen ingen annan få det, eller hur är det vi tänker här egentligen?

Jag vill bara då lite perspektiv på det. Om moderaterna sitter vid makten, så måste alla jobba.. kan ju vara rättvist. Men alla betyder även de som är för sjuka eller de som faktiskt inte har en hel livsförsäkring innan dom är 20 år, utan kanske efter hårt arbete har det först när dom är 50 år, vilket gör att har dom familj och behöver arbeta 50-75% för att klara av att ta hand om familjen också så får dom inte det.. Bara jag som ser den onda cirkeln? Genom att TVINGA folk att arbeta eller vad det nu kan tänkas moderaterna hittar på så ska jag ju säga er att det kommer ju inte bli MINDRE människor som får det svårt? Nog för att det är superbra, för då kanske dom där halvrika svenssons får en liten reality check och fattar att blått kanske inte var så vackert. Jag har själv inte röstat (säger emot mig själv igen) så jag kan ju tyvärr inte göra något.. alltså vinner blått igen så kan man ju känna att "fasen jag skulle ha lagt min röst också", vinner rött så kan jag säga att "fy fan vilken tur det var då!" Men helt ärligt, kan vara försent, men är det inte så tar jag tag i det här och röstar så jävla RÖTT som det bara går. Kommer det sen om ett eller två år att det fasen gick åt helvete med det också.. då tycker jag vi kan fundera på att byta ut hela regeringen, för inget verkar ju funka i så fall? Samtidigt vill jag bara påpeka också, att de som redan har allt vet inte hur det känns att vara utan något, och de som inte har något vill ha allt men samtidigt önska det samma för sin vän och alla andra. Jag kan inte tänka mig ett någon röd skulle vilja ta alla pengar från någon blå bara för att "då får du fasen känna hur det känns" och sen låta det vara så. Finns de människorna.. vilket det säkert gör nu när man tänker efter, så är dom inte bättre människor än de dom vill sätta i samma situation. Vad sägs som att arbeta tillsammans? När jag var yngre och ville vara ute till elva men mor ville ha hem mig nio, då kompromissade vi till klockan tio istället. Jag var inte helt nöjd, hon var inte helt nöjd, men vi fick det att funka och idag känner jag mig inte alls bestulen på varken tid eller pengar!

Så min slutsats - människan är självisk. Vi kan tänka på våra nära och kära, vi kan tänka på dom vi inte tycker om, men i slutändan så är människan självisk och alla kommer ta det som gynnar en själv. Simpelt enkelt, jag vill att det ska vara rättvist, men samtidigt vill jag självklart vinna på det. Så ärligt finns det ingen logik i det här alls, vi kan lika rösta på olika partier varje gång det är valår och sen får vi se vilka som klarade sig bäst? Ingen kommer rösta som den andre vill, men försök tänka lite längre än vad näsan räcker så kanske man kan få ett samhälle som funkar. Men nog tjatat om detta, gonatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0