Världens bästa smörgåstårta

För ett ganska länge sen fick jag för mig att göra en egen smörgåstårta. Inte bara för att det är gott utan för att jag jobbat med det tidigare och tänkte att så jädra svårt kan det ju inte vara? Jag googlade fram världens bästa recept! Släng majonäsen och kör på detta istället! Jag köpte färgiga bottnar så man måste inte baka själv om man inte vill! Jag har även hälften gravad lax, hälften räkor på toppingen.
 
Deg: 

5 dl vetemjöl 
2 hg smör eller margarin 
4 msk kallt vatten 

Ugn: 225°  

Fyllning: 
400 g Philadelphiaost 
500 g räkor som skalas 
2 tsk pressad citron 
1 dl vispgrädde 
2 ägg 
1 tsk salt
2 krm vitpeppar 
2 msk finhackad dill 
 
 Garnering: 

2 burkar stenbitsrom lime eller citron i skivor 
500 g räkor som skalas sallad

Gör så här:
1. Smula fettet i mjölet. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop degen.
2. Dela degen i 3 delar, kavla ut varje del till en platta och ta ut hjärtan. Nagga och grädda ca 15 minuter. Låt bottnarna kallna.
3. Hacka de skalade räkorna och droppa över citronsaften.
4. Blanda ost, grädde, äggula, salt och peppar till en jämn smet. Tillsätt räkor och dill i ostmassan. Vispa äggvitorna till hårt skum. Blanda försiktigt ner det i smeten.
5. Bred cirka hälften av fyllningen på en av bottnarna. Täck med nästa botten och resten av fyllningen. Lägg på sista hjärtat.
6. Garnera hela ytan med rommen. Sätt räkor runt kanten och sallad runtom. Dekorera med ett par lime-skivor. Sätt tårtan kallt tills den ska ätas.


Smaklig måltid!
 
Så här snygg blev min!
 
 
xoxo

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0